سمی ترین عنکبوت دنیا

۱۳۹۹/۵/۱۶

عنکبوت-سرگردان-برزیلی-سمی-ترین-عنکبوت-دنیا
سمی ترین عنکبوت دنیا، عنکبوت سرگردان برزیلی(Brazilian Wandering Spider) است. بر اساس رکوردهای جهانی گینس این عنکبوت به طور رسمی سمی ترین عنکبوت جهان است. این عنکبوت قادر به تزریق یک نوروتوکسین(سم عصب گرا که سلول های عصبی را تخریب می کند) قوی است که اگر وارد جریان خون شود تقریبا 20 برابر کشنده تر از سم عنکبوت بیوه سیاه است.
این سم به اندازه زهر خیلی از گونه های کشنده مار قوی است و اثرات مشابه دارد. علائم و نشانه های مسمومیت با این سم عبارتند از: از دست دادن کنترل عضلات که منجر به مشکلات تنفسی می شود و در نهایت یاعث فلج تنفسی کامل و در نهایت خفگی می شود. دو عارضه جانبی عمده دیگر نیش این عنکبوت هم شامل: اولا درد شدید و ثانیا اگر قربانی مرد باشد به چهار ساعت نعوظ دچار می شود. نیش عنکبوت سرگردان برزیلی می تواند باعث نعوظ شود که تا چندین ساعت ادامه دارد و این عارضه هم با درد همراه است.
علاوه بر زهر کشنده اش، رفتار این عنکبوت باعث شده تا برای انسان خطرناک باشد. همانطور که از نامش پیداست این عنکبوت مانند سایر عنکبوت به یک تار در گوشه ای تاریک محدود نمی شود و تمایل دارد تا در هر مکان مخفی پدیدار شود مثلا: درون چکمه ها، انبوهی از لباس ها، ماشین ها و در انبوهی از موزها به همین دلیل با نام عنکبوت موز هم شناخته می شود. عنکبوت های سرگردان در جعبه های موز به سرتاسر جهان سفر می کنند. در یک مورد گزیدگی که در انگلیس رخ داد مردی بعد از خرید موز از سوپرمارکت محلش توسط یکی از این عنکبوت ها گزیده شد.
شکی نیست که این عنکبوت ها خطرناک هستند و طبیعت خشن و ارتباط نزدیکشان با انسان باعث تعدادی مرگ و میر در طول سالها شده است. در یک مورد غم انگیز تنها یک عنکبوت باعث مرگ دو کودک در سائو پائولو شد. خوشبختانه یک پادزهر موثر تولید شده است که از آن زمان تا کنون نسبتا تعداد مرگ و میرها کاهش یافته است.

..