حقایقی عجیب ولی واقعی در مورد عنکبوت ها

۱۳۹۹/۵/۱۶

1. در میان عنکبوت های بیوه، عنکبوت بیوه سیاه به همنوع خواری (خوردن جفت خود) معروف است، ولی در واقع همیشه این اتفاق نمی افتد. میتوان بیوه قرمز را به عنوان یک استثنا دانست چرا که در این گونه از عنکبوت ها، عنکبوت نر خودش را به عنکبوت ماده با قرار دادن خود در آرواره های او تحمیل می کند تا او را بخورد ولی عنکبوت ماده قبول نمی کند و او را بیرون می اندازد با این حال عنکبوت نر خود را آنقدر آنجا نگه می دارد تا بالاخره عنکبوت ماده او را بخورد.
عنکبوت-بیوه-سیاه

2. گونه های خاصی از عنکبوت های جهنده می توانند طیف های خاصی را ببینند که ما انسان ها نمی توانیم. حتی چند گونه از آنها هم می توانند اشعه های UVA و UVB را هم ببینند.

3. رطیل ها قادر به پرتاب کردن موهایشان (که آزاردهنده هم می باشند) هستند و به آنها موهای نیش دار هم می گویند. این کار برای جلوگیری از خطر شکارچیان بالقوه است، درست مانند جوجه تیغی ها پرتاب تیغ هایشان یک عملکرد دفاعی است.

4. در حالیکه اکثر عنکبوت هات موجوداتی هستند که به صورت انفرادی زندگی می کنند، برخی از آنها هم وجود دارند که به صورت جمعی زندگی می کنند و تارهای بزرگ اشتراکی می تنند. در کُلنی آنها هزاران عنکبوت وجود دارد و با هم کار می کنند تا طعمه های گرفتار شده را ناتوان سازند و آنها را با هم شریک می شوند.

5. عنکبوت ها راههای مبتکرانه ای برای شکار به کار می برند، به عنوان مثال عنکبوت گلادیاتور، بین پاهای جلویی اش تار می تند و سپس از جاهایی که ممکن است شکار از آن عبور کند آویزان می شود و از تارش استفاده می کند تا طعمه های بیچاره را به دام بیاندازد. عنکبوت بولاس از یک نخ ابریشمی که انتهای آن گلوله چسبناکی وجود دارد استفاده می کند و آن را در نزدیکی بیدها آویزان می کند و به حرکت در می آورد تا آنها را بگیرد، درست مثل نخ ماهیگیری. نام بولاس (Bolas) هم به این دلیل برای آنان انتخاب شده است و بولاس به معنی چندین توپ است که با یک سیم محکم به یکدیگر متصل شده اند.
عنکبوت-بولاس

6. ابریشم عنکبوت که بوسیله آن تار می تند به خاطر وزنش از فولاد محکم تر و سخت تر است.

7. بیش از 100 گونه عنکبوت وجود دارد که از مورچه ها تقلید می کنند آنها ظاهری مشابه مورچه دارند و حتی فرومون مشابه آنها هم تولید می کنند. خیلی از آنها این کار را برای فرار از دست شکارچیان انجام می دهند ولی تعدادی هم با انجام این کار مورچه ها را به دام می اندازند و شکار می کنند.
عنکبوتی-که-شبیه-مورچه-است

8. رقصی موسوم به "تارانتِلا" وجود دارد که برخی بر این باورند این رقص مربوط به عقایدی در دوران قرن های 16 و 17 میلادی برگرفته شده است که بر این باور بوده اند که نیش گونه خاصی از عنکبوت گرگی که نامش تارانتولا می باشد(در تارانتو ایتالیا یافت می شود) کشنده است مگر اینکه قربانی درگیر رقصی دیوانه وار با نوعی موسیقی خاص شود.

..